Vesalius - Abstracts

Volume VII, #2, december 2001

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62 Captain James Cook’s Antimony Cup
R I McCallum
 

Summary
Medicinal cups made of pure antimony metal were once common but are now rare and only about ten have been described. An unusual cup which belonged to Captain James Cook, the explorer, which has not previously been reported in the medical literature is described here.

Résumé
Les gobelets médicinaux fabriqués en antimoine pur étaient autrefois courants mais sont actuellement rares, et près de dix seulement ont été décrits. Un gobelet extraordinaire qui appartenait au Capitaine James Cook, l’explorateur, et qui jusqu’ici n’a pas été présenté en littérature médicale, est décrit ici.

65 Georges Bizet est-il mort d'un rhumatisme articulaire aigu ?
R. Trèves et D. Larroque
 

Résumé
Comme peut-être pour Mozart, ou encore Malher, Georges Bizet est peut-être mort d'un rhumatisme articulaire aigu (R.A.A.) ou de ses conséquences.

Summary
As perhaps in the case of Mozart or Malher, Georges Bizet may have died of an acute articular rheumatism or of its consequences.

67 Medicines in the correspondence of the Mozart Family
J. Nieznanowska
 

Summary
The most famous members of the Mozart family were musicians - not physicians. In spite of that, the family correspondence of the Mozarts contains much noteworthy information on 18th century medicine. It comes mainly from Leopold, the famous composer’s father, which is why the vast majority of the medical data presented in the letters cannot be found in the popular editions of the correspondence. One of the medicine-related subjects usually omitted or presented briefly in such editions concerns the medicaments used in the Mozart family. Out of more than 100 remedies mentioned in the correspondence the article’s author chose and described a few that seem to have played a particularly significant role in the life of the Mozart family.

Résumé
Les plus célèbres membres de la famille Mozart étaient des musiciens, non des médecins. Malgré cela, la correspondance familiale des Mozart mentionne beaucoup d’informations précieuses sur la médecine du XVIIIe siècle. Elles nous viennent surtout de Leopold, le père du célèbre compositeur, bien que dans la plupart des éditions populaires de la correspondance des membres de la famille Mozart les détails médicaux ne sont pas présentés. Un des sujets médicaux passé systématiquement sous silence ou présenté très brièvement est celui des médicaments utilisés par cette famille. Parmi plus de 100 médicaments cités dans les lettres, l’auteur de l’article a choisi un certain nombre, qui ont joué un rôle prépondérant dans la vie de la famille Mozart.

73 The Prescribing Physicians and Sick Scholars of Oxford : Jeremiah Webbe’s Apothecarial Notebook, 1653-54
W.D. Churchill and J.D. Alsop
 

Summary
The prescription book of Jeremiah Webbe, apothecary, illuminates the medical practices of a number of Oxford physicians, including those of Thomas Willis, Francis Barkesdale, and William Conyers. It provides an indication of the nature of the illness present in Oxford, especially among the students of the University, in the years 1653 and 1654.

Résumé
Le livre de prescriptions de Jeremiah Webbe, pharmacien, éclaire les pratiques médicales d’un nombre de médecins d’Oxford, y compris celles de Thomas Willis, Francis Barkesdale, et William Conyers. Il fournit une indication sur la nature des maladies présentes à Oxford, surtout parmi les étudiants de l’Université, dans les années 1653 et 1654.

78 Intrusion and internalisation of the devil : Popular saints vs. the Fathers of the Church
S. Kotsopoulos
 

Summary
In early Christianity, and in the domain of Byzantium in particular, the devil’s interference with man took two distinct forms which may be identified as «intrusion» and «internalisation». The intruding form of the devil was presented in the hagiographies of popular saints, while the internalisation form was presented and elaborated upon by the Fathers of the Church. Intrusion was the most striking and characteristic demonic interference with man. It was an invasion of the body by demons or impure spirits that took possession of the person and caused madness and other illnesses. The internalisation form of demonic interference was more subtle and sinister, and although it was not causing mental illness it was affecting the minds of people by inflaming passions and interfering with judgement, thus leading to erroneous actions, contrary to the commands of God. The two forms of demonic interference that were compatible one with the other and might coexist, emerged from the power of the devil. Intrusion was probably more appealing to and understood by the crowds of the peasants addressed by the popular saints while internalisation was better understood by the educated and the town people addressed by the Fathers of the Church. The two forms of demonic interference have had a lasting effect on religious and spiritual thought and practice till modern times.

Résumé
Au début du christianisme et principalement à l’époque byzantine, l’interférence du diable avec l’homme prenait deux formes distinctes pouvant être identifiées comme "intrusion" et "internalisation". La forme de l’intrusion du diable est présentée dans les hagiographies des saints populaires, tandis que la forme de l’internalisation est présentée et élaborée par les Pères de l’Eglise. L’intrusion était l’interférence démoniaque la plus frappante et caractéristique; c’était une invasion du corps par les démons ou les esprits impurs qui prenaient possession de la personne et provoquaient la folie ou d’autres maladies. L’internalisation était une interférence plus subtile et menaçante, et surtout elle ne causait pas de maladies mentales, elle affectait la pensée des gens par des passions enflammées et de faux jugements, provoquant ainsi des actions allant à l’encontre des commandements de Dieu. Ces deux formes d’interférence démoniaque, qui étaient compatibles et pouvaient coexister, provenaient du pouvoir du diable; elles ont eu une influence de longue durée sur la religion et la pensée spirituelle jusqu’à la fin des temps modernes.

86 Turkey and its international relations in the History of Medicine
N. Sari
  With references to the 38th International Congress on the History of Medicine to be held in Istanbul between September 1 and 6 2002
 

Summary
My discussions with ISHM members have disclosed considerable interest in the history of the relations that Turkey and its medicine have had with other countries. Dr Lellouch, the secretary of ISHM, originally suggested that I address the subject of Turkish-French relations by means of an essay in Vesalius. This led me to consider a wider ranging paper on Ottoman-European relations. For completeness, I have briefly covered the Turkish peoples’ relations with the Eastern, as well as the Western World. The overall aim of this article is to act as a stimulus for further discussion on the international relations in health sciences between Turks and other peoples.

Résumé
Dans les discussions que j’ai eues avec les membres de la SI HM, j’ai pu déceler un intérêt considérable pour les relations que la Turquie et sa médecine ont eues avec les autres pays dans le passé. Le Dr Lellouch, secrétaire général de la SIHM, m’avait d’abord suggéré d’envoyer à Vesalius un article sur les relations Turquie-France. Ce qui m’a amenée à rédiger ce papier sur les relations entre Ottomans et Européens. Pour que celui-ci soit complet, j’ai brièvement retracé les relations du peuple Turc avec les pays de l’Est et de l’Ouest. Le but principal de cet article est de provoquer de futures discussions sur les relations internationales entre les Turcs et les autres peuples, dans le domaine des sciences médicales.

94 The human skin: A meeting ground for the ideas about macrocosm and microcosm in Ancient and Medieval Greek literature
A.A. Diamandopoulos, P. Goudas and A.H. Diamandopoulou
 

Summary
We have been interested in the cleansing capacity of skin during the recent years. In a paper of ours (1) we presented a few references to Hippocrates’ and Galen’s ideas on the subject, while the main body of the article was based on the 17th-2Oth centuries’ relative practices. In a second paper (2), we were mainly testing the ancient and Medieval Greek ideas on skin catharsis against some clinical work of ours. In this paper we now present the ideas of the pagan and Byzantine Greek authors (5th cent. BC- 1Oth cent. AD ) on the relationship of the human body to the natural and man-made world. Special emphasis is given to the relationship between purification through the skin and world purification. Based on the similarity of Empedokles’ concept of the four elements and Hippocrates’ thesis concerning the four humours, the Earth itself was personified and became a living organism that felt cold, perspired and became dry. Man started to seek a natural explanation for his diseases and alterations of his body functions. Hence, perspiration, fever, urination, headache, stroke, were explained in cosmological terms. Extracts from many medical and non-medical writers, like Empedocles, Hippocrates, Aristotle, Galen, the Fathers of the Church, Meletius latrosophista, Theophilus Protospatharius, Michael Psellus and other sources are presented, in order to show the close relationship between an abundance of diseases and an array of natural phenomena.

(1) Diamandopoulos A. (1977), a History of Natural Membranes in Dialysis, Am. J. Nephrol; 17, 304-314
(2) Diamandopoulos A. and Goudas P. C., The substitution of renal function through skin catharsis, a clinicohistorial review. Kidney International.

Résumé
Ces dernières années nous nous sommes penchés sur l’étude des capacités purificatrices de la peau. Dans notre premier article à ce sujet (1) nous avons présenté des références Hippocratiques et Galéniques alors que l’essentiel de cette communication était consacré aux pratiques médicales du XVIIe au XXe siècle qui y sont relatées. Dans un second article (2) nous avons axé notre étude sur la comparaison entre les anciennes notions de « catharsis » de la peau et certains de nos travaux cliniques. Dans cette étude-ci nous développons le point de vue des auteurs païens et Gréco-Byzantins du Ve au Xe siècle après JC sur la relation entre le corps humain et les mondes naturel et artificiel. L’accent est mis sur le parallélisme entre la purification transcutanée et la purification du Monde. Se basant sur la similitude entre le concept Empidocléen des quatre éléments et la thèse Hippocratique des quatre humeurs, la Terre fut elle-même personnifiée et devint ainsi un organisme pouvant ressentir le froid, transpirer et sécher. L ‘Homme essaya de découvrir une explication naturelle à ses maladies et à l’altération de ses fonctions corporelles. Dès lors la transpiration, la fièvre, la miction, le mal de tete et l’attaque d’apoplexie furent explicités en termes cosmologiques. Des extraits de nombreux auteurs médicaux et non-médicaux tels qu’Empédocle, Hippocrate, Aristote, Galien, les Pères de l’Eglise, Meletrius latrosophista, Théophile Protospatharius, Michel Psellus et d’autres sources sont présentés, afin de démontrer le lien étroit entre une multitude de maladies et une série importante de phénomènes naturels.

(1) Diamandopoulos A. (1977), a History of Natural Membranes in Dialysis, Am. J. Nephrol; 17, 304-314
(2) Diamandopoulos A. and Goudas P. C., The substitution of renal function through skin catharsis, a clinicohistorial review. Kidney International.