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Captain James Cook’s Antimony Cup
R I McCallum |
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Summary
Medicinal cups made of pure antimony metal were once common but are
now rare and only about ten have been described. An unusual cup which
belonged to Captain James Cook, the explorer, which has not previously
been reported in the medical literature is described here.
Résumé
Les gobelets médicinaux fabriqués en antimoine pur étaient autrefois
courants mais sont actuellement rares, et près de dix seulement ont été
décrits. Un gobelet extraordinaire qui appartenait au Capitaine James
Cook, l’explorateur, et qui jusqu’ici n’a pas été présenté en littérature
médicale, est décrit ici. |
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Georges Bizet est-il mort d'un rhumatisme articulaire aigu ?
R. Trèves et D. Larroque |
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Résumé
Comme peut-être pour Mozart, ou encore Malher, Georges Bizet est peut-être
mort d'un rhumatisme articulaire aigu (R.A.A.) ou de ses conséquences.
Summary
As perhaps in the case of Mozart or Malher, Georges Bizet may have died of
an acute articular rheumatism or of its consequences. |
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Medicines in the correspondence of the Mozart Family
J. Nieznanowska |
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Summary
The most famous members of the Mozart family were musicians - not
physicians. In spite of that, the family correspondence of the Mozarts
contains much noteworthy information on 18th century medicine. It comes
mainly from Leopold, the famous composer’s father, which is why the vast
majority of the medical data presented in the letters cannot be found in
the popular editions of the correspondence. One of the medicine-related
subjects usually omitted or presented briefly in such editions concerns
the medicaments used in the Mozart family. Out of more than 100 remedies
mentioned in the correspondence the article’s author chose and described a
few that seem to have played a particularly significant role in the life
of the Mozart family.
Résumé
Les plus célèbres membres de la famille Mozart étaient des musiciens, non
des médecins. Malgré cela, la correspondance familiale des Mozart
mentionne beaucoup d’informations précieuses sur la médecine du XVIIIe
siècle. Elles nous viennent surtout de Leopold, le père du célèbre
compositeur, bien que dans la plupart des éditions populaires de la
correspondance des membres de la famille Mozart les détails médicaux ne
sont pas présentés. Un des sujets médicaux passé systématiquement sous
silence ou présenté très brièvement est celui des médicaments utilisés par
cette famille. Parmi plus de 100 médicaments cités dans les lettres,
l’auteur de l’article a choisi un certain nombre, qui ont joué un rôle
prépondérant dans la vie de la famille Mozart. |
73 |
The Prescribing Physicians and Sick Scholars of Oxford : Jeremiah
Webbe’s Apothecarial Notebook, 1653-54
W.D. Churchill and J.D. Alsop |
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Summary
The prescription book of Jeremiah Webbe, apothecary, illuminates the
medical practices of a number of Oxford physicians, including those of
Thomas Willis, Francis Barkesdale, and William Conyers. It provides an
indication of the nature of the illness present in Oxford, especially
among the students of the University, in the years 1653 and 1654.
Résumé
Le livre de prescriptions de Jeremiah Webbe, pharmacien, éclaire les
pratiques médicales d’un nombre de médecins d’Oxford, y compris celles de
Thomas Willis, Francis Barkesdale, et William Conyers. Il fournit une
indication sur la nature des maladies présentes à Oxford, surtout parmi
les étudiants de l’Université, dans les années 1653 et 1654. |
78 |
Intrusion and internalisation of the devil : Popular saints vs. the
Fathers of the Church
S. Kotsopoulos |
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Summary
In early Christianity, and in the domain of Byzantium in particular, the
devil’s interference with man took two distinct forms which may be
identified as «intrusion» and «internalisation». The intruding form of the
devil was presented in the hagiographies of popular saints, while the
internalisation form was presented and elaborated upon by the Fathers of
the Church. Intrusion was the most striking and characteristic demonic
interference with man. It was an invasion of the body by demons or impure
spirits that took possession of the person and caused madness and other
illnesses. The internalisation form of demonic interference was more
subtle and sinister, and although it was not causing mental illness it was
affecting the minds of people by inflaming passions and interfering with
judgement, thus leading to erroneous actions, contrary to the commands of
God. The two forms of demonic interference that were compatible one with
the other and might coexist, emerged from the power of the devil.
Intrusion was probably more appealing to and understood by the crowds of
the peasants addressed by the popular saints while internalisation was
better understood by the educated and the town people addressed by the
Fathers of the Church. The two forms of demonic interference have had a
lasting effect on religious and spiritual thought and practice till modern
times.
Résumé
Au début du christianisme et principalement à l’époque byzantine,
l’interférence du diable avec l’homme prenait deux formes distinctes
pouvant être identifiées comme "intrusion" et "internalisation". La forme
de l’intrusion du diable est présentée dans les hagiographies des saints
populaires, tandis que la forme de l’internalisation est présentée et
élaborée par les Pères de l’Eglise. L’intrusion était l’interférence
démoniaque la plus frappante et caractéristique; c’était une invasion du
corps par les démons ou les esprits impurs qui prenaient possession de la
personne et provoquaient la folie ou d’autres maladies. L’internalisation
était une interférence plus subtile et menaçante, et surtout elle ne
causait pas de maladies mentales, elle affectait la pensée des gens par
des passions enflammées et de faux jugements, provoquant ainsi des actions
allant à l’encontre des commandements de Dieu. Ces deux formes
d’interférence démoniaque, qui étaient compatibles et pouvaient coexister,
provenaient du pouvoir du diable; elles ont eu une influence de longue
durée sur la religion et la pensée spirituelle jusqu’à la fin des temps
modernes. |
86 |
Turkey and its international relations in the History of Medicine
N. Sari |
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With references to the 38th International Congress on the History
of Medicine to be held in Istanbul between September 1 and 6 2002 |
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Summary
My discussions with ISHM members have disclosed considerable interest in
the history of the relations that Turkey and its medicine have had with
other countries. Dr Lellouch, the secretary of ISHM, originally suggested
that I address the subject of Turkish-French relations by means of an
essay in Vesalius. This led me to consider a wider ranging paper on
Ottoman-European relations. For completeness, I have briefly covered the
Turkish peoples’ relations with the Eastern, as well as the Western World.
The overall aim of this article is to act as a stimulus for further
discussion on the international relations in health sciences between Turks
and other peoples.
Résumé
Dans les discussions que j’ai eues avec les membres de la SI HM, j’ai pu
déceler un intérêt considérable pour les relations que la Turquie et sa
médecine ont eues avec les autres pays dans le passé. Le Dr Lellouch,
secrétaire général de la SIHM, m’avait d’abord suggéré d’envoyer à
Vesalius un article sur les relations Turquie-France. Ce qui m’a amenée à
rédiger ce papier sur les relations entre Ottomans et Européens. Pour que
celui-ci soit complet, j’ai brièvement retracé les relations du peuple
Turc avec les pays de l’Est et de l’Ouest. Le but principal de cet article
est de provoquer de futures discussions sur les relations internationales
entre les Turcs et les autres peuples, dans le domaine des sciences
médicales. |
94 |
The human skin: A meeting ground for the ideas about macrocosm and
microcosm in Ancient and Medieval Greek literature
A.A. Diamandopoulos, P. Goudas and A.H. Diamandopoulou |
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Summary
We have been interested in the cleansing capacity of skin during the
recent years. In a paper of ours (1) we presented a few references to
Hippocrates’ and Galen’s ideas on the subject, while the main body of the
article was based on the 17th-2Oth centuries’ relative practices. In a
second paper (2), we were mainly testing the ancient and Medieval Greek
ideas on skin catharsis against some clinical work of ours. In this paper
we now present the ideas of the pagan and Byzantine Greek authors (5th
cent. BC- 1Oth cent. AD ) on the relationship of the human body to the
natural and man-made world. Special emphasis is given to the relationship
between purification through the skin and world purification. Based on the
similarity of Empedokles’ concept of the four elements and Hippocrates’
thesis concerning the four humours, the Earth itself was personified and
became a living organism that felt cold, perspired and became dry. Man
started to seek a natural explanation for his diseases and alterations of
his body functions. Hence, perspiration, fever, urination, headache,
stroke, were explained in cosmological terms. Extracts from many medical
and non-medical writers, like Empedocles, Hippocrates, Aristotle, Galen,
the Fathers of the Church, Meletius latrosophista, Theophilus
Protospatharius, Michael Psellus and other sources are presented, in order
to show the close relationship between an abundance of diseases and an
array of natural phenomena.
(1) Diamandopoulos A. (1977), a History of Natural Membranes in
Dialysis, Am. J. Nephrol; 17, 304-314
(2) Diamandopoulos A. and Goudas P. C., The substitution of renal function
through skin catharsis, a clinicohistorial review. Kidney International.
Résumé
Ces dernières années nous nous sommes penchés sur l’étude des capacités
purificatrices de la peau. Dans notre premier article à ce sujet (1) nous
avons présenté des références Hippocratiques et Galéniques alors que
l’essentiel de cette communication était consacré aux pratiques médicales
du XVIIe au XXe siècle qui y sont relatées. Dans un second article (2)
nous avons axé notre étude sur la comparaison entre les anciennes notions
de « catharsis » de la peau et certains de nos travaux cliniques. Dans
cette étude-ci nous développons le point de vue des auteurs païens et
Gréco-Byzantins du Ve au Xe siècle après JC sur la relation entre le corps
humain et les mondes naturel et artificiel. L’accent est mis sur le
parallélisme entre la purification transcutanée et la purification du
Monde. Se basant sur la similitude entre le concept Empidocléen des quatre
éléments et la thèse Hippocratique des quatre humeurs, la Terre fut
elle-même personnifiée et devint ainsi un organisme pouvant ressentir le
froid, transpirer et sécher. L ‘Homme essaya de découvrir une explication
naturelle à ses maladies et à l’altération de ses fonctions corporelles.
Dès lors la transpiration, la fièvre, la miction, le mal de tete et
l’attaque d’apoplexie furent explicités en termes cosmologiques. Des
extraits de nombreux auteurs médicaux et non-médicaux tels qu’Empédocle,
Hippocrate, Aristote, Galien, les Pères de l’Eglise, Meletrius
latrosophista, Théophile Protospatharius, Michel Psellus et d’autres
sources sont présentés, afin de démontrer le lien étroit entre une
multitude de maladies et une série importante de phénomènes naturels.
(1) Diamandopoulos A. (1977), a History of Natural Membranes in
Dialysis, Am. J. Nephrol; 17, 304-314
(2) Diamandopoulos A. and Goudas P. C., The substitution of renal function
through skin catharsis, a clinicohistorial review. Kidney International. |